Proosten op het leven en alle gezelligheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Erren - WaarBenJij.nu Proosten op het leven en alle gezelligheid - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Erren - WaarBenJij.nu

Proosten op het leven en alle gezelligheid

Door: Jolien Erren

Blijf op de hoogte en volg Jolien

13 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Volgens mij schreef ik in mijn vorige nog dat het besef kwam dat het einde van deze mooie reis nadert en dat besef komt nu meer en meer. Toevallig zaten Mathijs en ik gisteren nog te denken om een keer met z'n allen bij Overbridge te overnachten, maar om dat nog voor elkaar te krijgen wordt lastig en dan besef je je dat het er bijna op zit. Een avontuur waar je ongeveer een half jaar naartoe werkt, is nu bijna om. Dat gaat gepaard met gemixte gevoelens, van de ene kant wil ik nog zóveel zien en doen dat ik echt niet wil gaan, van de andere kant wil ik ook weer gewoon eens lekker met vrienden afspreken, mijn familie zien, een wijntje doen op het werk en volleyen. Want ondanks dat je hier veel bezig bent, ga je dat op den duur toch wel missen hoor.

Maar voor de goede orde, over 22 dagen vlieg ik al naar huis, dat betekent nog 3 weken en 1 dag te besteden in Suriname (& Curacao). De afgelopen weken stonden nog in het teken van tripjes en afscheid nemen. Daarna ben ik aan de slag gegaan met het voorbereiden van mijn examenlessen. Ik heb beide examenlessen gehaald met een 8,0. Verder hebben we nog een verrassingsbezoek gehad van Celine, in die week hebben we de toerist in eigen stad uitgehangen, wat wezen eten, uit geweest en nog gaan zwemmen bij Zin. Even had ik nóg meer het gevoel dat ik ook op vakantie was, ondanks de regen. Maar goed dit is ook niet echt werken te noemen, eigenlijk is het een gróte vakantie (hè Lian, Merle, Denise, pap, mam & de rest ;) ).

Zondag 8 mei zijn we voor Leila's verjaardag ook weer uit gaan eten, want je moet je natuurlijk aanpassen aan het land en Surinamers houden van eten en veel eten! De volgende dag heb ik wat aan school gedaan, want ik heb nog twee tentamens bij thuiskomst. 's Avonds hebben Anouk en ik pannenkoeken gebakken voor het leven. De volgende dag was er een snoeppauze (fundraising) waarbij we Nederlandse producten verkochten en de winst van deze snoeppauze komt ten goede aan de school. Er waren broodjes kip, knak, pannenkoeken en frietjes. Het was echt super geslaagd, alles was binnen no time uitverkocht en achteraf hadden we te weinig. We hebben een mooi bedrag opgehaald voor de school met ons superteam bestaande uit Anouk, Mathijs, Romy en ikzelf. 's Avonds zijn we na goede recensies van Mathijs, Lisa en Anke naar The Jungle Book 3D geweest. Het was een mooie film en het zag er allemaal zo echt uit, gelukkig was het voor mij geen wazige vlek en kon ik allee goed zien. Als je zo de jungle in keek leek het net weer of je er zelf was. Toen de film was afgelopen zagen we op een bord dat er nog een film draaide, namelijk Mothers Day. Anouk en ik besloten om eens gek te doen en ook nog naar die film te gaan. Helaas zijn we te laat achter het bestaan van deze bioscoop gekomen, want het kost op de dinsdag omgerekend €2 en op andere dagen €4, daar kan cinetwins nog een voorbeeld aan nemen!

Ik heb deze week mijn laatste stage dagen, waarvan vandaag de laatste. De eindevaluatie zit erop, ik heb nog een héle mooie schenking voor de school, waarvoor héél veel dank! Vanaf nu is het echt aftellen, we gaan nog Stichting Projekten helpen aankomende week, daarna gaan we een weekje Celine opzoeken in Curacao en dan zijn we nog een paar dagen hier and then i'll see u back in Offere Mien Offere!

Voor de laatste dagen die zijn ingegaan houd ik me vast aan het motto om flink te blijven genieten en het vooral heel gezellig met elkaar te hebben, want dat hebben we zeker. Wat heb ik geluk dat ik deze reis met zo'n súper groep mocht maken, niet alleen ons eigen groupie van de HAN, maar ook alle andere mensen die we hier hebben ontmoet.

Proost op het leven en veel liefs!

P.S. Dat proosten doen we hier regelmatig, zoals je ziet op de foto.
P.P.S. Als je op deze link klikt, kun je het filmpje van de snoeppauze zien:
https://m.youtube.com/watch?v=T4pg4T6pgY0

  • 13 Mei 2016 - 14:46

    Peter :

    Mooi verhaal Jolien.
    Geniet van de laatste weken daar en tot gauw

  • 13 Mei 2016 - 14:49

    Anny Van Der Heijden:

    Hallo Anouk.
    Niet te geloven dat het er al weer bijna opzit. De tijd gaat zo snel. Maar ik denk dat je een koffer vol herinneringen mee naar huis kunt nemen. Want als ik alles lees heb je naast het studeren ook een mooie tijd gehad.Heel veel gezien en veel veel mensen ontmoet. Ik wens je nog heel veel mooie dagen En geniet van de tijd die je dar nog hebt..
    Groetjes Anny

  • 13 Mei 2016 - 14:55

    Jacqueline:

    Hoi Jolien, weer een mooi blog dit keer.
    Fijn dat jullie nog steeds genieten van alles.
    En proosten op het leven moet je zeker doen, genieten is de hoofdzaak,het leven is betrekkelijk.
    Wat apart dat jij toch een 3 d film kunt zien, zou eigenlijk niet mogelijk zijn toch?
    Maak nog wat van de laatste weken en we zien je snel
    XXX mam

  • 13 Mei 2016 - 15:01

    Anny Van Der Heijden:

    Sorry moet natuurlijk Jolien zijn.Vergist in de naam,

  • 13 Mei 2016 - 19:34

    Jouw Allerliefste Zusje:

    Hey zus,

    Wat mooi om weer te lezen hoe het daar aan toe gaat!
    Je schrijft echt leuk, ik zie alles voor me wat je schrijft, dus eigenlijk ben ik dat toch nog een soort van bij je :)
    Het is jammer dat deze reis bijna weer voorbij is, maar je moet maar zo zien: na elk einde is een nieuw begin.
    En dat begin is volgend jaar!! Wanneer je gaat afstuderen met veel ervaring op zak.

    Eindelijk kan ik ook tegen je zeggen dat ik je ook echt wel heb gemist hoor.
    Bijvoorbeeld voor school en thuis, ik kon je niet om advies vragen en pap en mam ook niet toen ze bij jou waren. Ik heb gewoon zelf dingen geleerd man, ik kan koken!!
    Maar ook je gezelschap heb ik gemist wittewel, klieren na t eten, wakker worden met n zingende zus enzevoorts enzevoorts.
    Na een laatste mooie vakantie en een laaaaaaange reis terug ben je er weer! :D
    Zal ook wel weer even wennen zijn in Afferden, maar t went snel weer!

    Geniet nog even van die laatste drie weekjes in SU!
    Tot gauw
    We spreken elkaar!

    Groeten van Noukieee

  • 13 Mei 2016 - 23:13

    Ruth :

    Hoi Jolien,

    Als eerste leuke verslagen die je hebt geschreven en alvast gefeliciteerd met het behalen van je eerste examens. Het gaat je goed af daar in Suriname. Kei moj. Op stage leerlingen iets leren maar ook leren vd leerlingen! Jullie filmpje vond ik super leuk.
    Enjoy time in Suriname en Curaçao en we zien je over een aantal weken weer in Afferden.

    Groetjes Ruth

  • 15 Mei 2016 - 16:45

    Remco:

    Heey Jolien,

    Super tof al die verhalen, foto's en filmpjes!
    Die maanden zijn voorbij gevlogen en nu nog 3 weken!
    Daarna ben je weer in het mooiste en leukste stukje van de aarde: LIMBURG! ;)

    Geniet er nog ontzettend van en maak er iets van dat je nooit, maar dan ook nooit zult vergeten!

    See you soon!

    Groetjes
    Remco

  • 15 Mei 2016 - 19:35

    Jolien:

    Dankjewel allemaal! Ik ga de laatste weten nog meer en bewuster genieten van deze periode hier. Gisteren is dat goed gelukt, omdat we voor de verandering nu wel eens mooi weer hadden. Vandaag helaas wel weer de hele dag regen, dus dan maar aan de slag met dingen voor school! Tot snel allemaal

  • 17 Mei 2016 - 10:28

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Bedankt voor het leuke stukje en fantastisch wat jullie gedaan hebben. Jammer van die projecten, maar helaas hoort dat er ook bij...
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 19 Mei 2016 - 21:40

    Truus:

    Leuk verslag, goed initiatief en fantastisch filmpje met heel toepasselijke muziek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 734
Totaal aantal bezoekers 9128

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 05 Juni 2016

Suriname 2016

Landen bezocht: