Afscheid nemen & 'inburgeren' - Reisverslag uit Afferden, Nederland van Jolien Erren - WaarBenJij.nu Afscheid nemen & 'inburgeren' - Reisverslag uit Afferden, Nederland van Jolien Erren - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen & 'inburgeren'

Door: Jolien Erren

Blijf op de hoogte en volg Jolien

22 Februari 2016 | Nederland, Afferden

Hallo allemaal!

We zitten nu voor de 6e dag, ook al was dinsdag maar heel kort, in Paramaribo. Ik vond het ondertussen dan ook wel weer tijd voor een nieuwe blog.

Mijn laatste twee weken in Nederland waren erg druk, maar ook heel erg gezellig. Het begon natuurlijk met carnaval. Samen met Merle en Maike en veel andere mensen hebben we hier gezellige dagen van gemaakt! Woensdag heb ik een gezellig avondje gehad met Meta en Savannah. Donderdag ben ik met Alex en Remco een hapje wezen eten in Cuijk en vrijdag kwamen Maike, Denise en Merle nog langs.

Ik was zaterdag 'verplicht' om mijn avond vrij te houden, ik zou wat gaan doen met pap, mam, Anouk en Kevin. Dus rond 19:00 uur stapten we in de auto en reden we naar het lekkerste, maar vooral ook gezelligste restaurant van Afferden toe. ;) Ze hadden bedacht dat het voor mij leuk was om voor de laatste keer nog op mijn werk te gaan eten, dit vond ik natuurlijk super leuk. Alleen pap gedroeg zich een beetje raar, hij had wel een beetje haast. Rond 21:00 uur bleek dat we weg moesten, want er was nog een vervolg. Anouk zei dat we iets gingen doen wat we nog nooit hadden gedaan.

Ik werd geblinddoekt en moest in de auto gaan zitten. Omdat ik de weg van 't Rimpelt naar huis al erg vaak heb gefietst, kon ik best goed inschatten waar we waren. Alleen pap was me te slim af door allemaal rondjes te rijden, toen wist ik niet meer waar we waren. We stapten uit de auto en ik tastte met mijn voet de grond af, nee hoor hier was ik nog nóóit geweest. ;) Hoe verder ik kwam, hoe warmer het werd en ik kreeg wat in de smiezen. Vervolgens mocht mijn blinddoek af en stond onze hele huis vol met 45 man vrienden en familie. Ik wist echt even niet wat ik moest doen, het was echt een super verrassing, ik raad iedereen aan om een keer een surprise party te hebben! Ik heb ook nog super cadeau gekregen van iedereen, maar het mooiste was toch wel het fotoboek met allemaal tekstjes en foto's van mensen om me heen. Het was een super avond, fijn dat ik iedereen nog even zag voordat ik ging! Super bedankt allemaal!

Verder ging ik dat weekend voor de laatste keer werken, helaas. We gingen nog even bij Lian en Will langs en maandag kwamen Savannah en Joey nog langs. Maandag heb ik ook mijn koffer ingepakt en ik had netjes een koffer van 22,2 kg.

Dinsdag was de grote dag, we gingen naar het vliegveld toe. Ik moet toch zeggen dat ik het leukste uitzwaaicomité aller tijden had. Pap, mam, Anouk, Merle, Denise en Savannah zijn speciaal naar Schiphol gegaan om mij uit te zwaaien. We hebben daar gezellig nog met z'n allen wat gedronken, nog een laatste dikke knuffel en kus en toen was het tijd om te vliegen.De vliegreis was rustig, het was mooi weer en er was weinig turbulentie. Om 19:10 uur zijn we geland, het duurde toen nog 2 uur bij de douane en we hadden nog een rit van 1,5 uur in de taxi voor de boeg. Eenmaal aangekomen bij het appartement stonden daar Romy, Anke, Mathijs, Lucas en Leila, onze medestagiaires, op ons te wachten. Dat was erg lief van ze, ze maakten ons wegwijs in het huisje, daarna hebben we nog met z'n allen buiten gezeten. Anouk en ik waren vooral erg moe van de reis en van het besef van de tijdsduur van de stage. Op een gegeven moment waren we echt over onze slaap heen, dus zijn we de koffer maar gaan uitpakken, de klamboe gaan ophangen en na 02:00 uur gingen we slapen.

De volgende ochtend moesten we alweer vroeg bij het instituut zijn, hier hadden we een kennismaking met onze begeleiders, later zijn we nog lekker wezen zwemmen. Ik heb ’s avonds ook nog even met pap, mam en Anouk geskyped. De volgende dag moesten we om 07:00 uur bij de vreemdelingendienst zijn om ons visum te verlengen en gingen we naar onze stagescholen om kennis te maken. De eerste dagen waren vooral erg wennen en zeker ook de onduidelijkheid en het cultuurverschil was soms wel lastig. Als je hier over straat loopt wordt er echt de héle tijd geroepen, gefloten en getoeterd. Je hoeft je hier niet gevleid door te voelen, want ze doen het echt naar iedereen. Volgens de fases van Kees-Jan vind je eerst alles leuk, nou dit vind ik gewoon echt heel irritant, maar ik ben het vanuit Nederland natuurlijk ook niet gewend.

Vrijdag hebben we een grote schoonmaak gehouden en nieuwe schoenen gekocht. We mogen namelijk geen sneakers aan naar stage, dus nu heb ik lelijke oma-schoenen. Na al dat poetsen en het kopen van de schoenen zijn we weer lekker gaan zwemmen en het was erg mooi weer. Zaterdag zijn we naar de stad geweest en hebben we wat toeristische puntjes bezocht: de Waterkant, i love SU bord en de palmentuin. We gingen hier in een busje naartoe en toen kregen we een echte ‘Wie is de mol?’-feeling. Toen zijn we een hapje gaan eten bij ‘zus en zo’ en ’s avonds wezen stappen.
Zondag zijn we naar de markt geweest om groenten en fruit te halen. We hadden daarna met de meiden een kookcursus bij een vrouwtje thuis. We hebben baka bana, een soort gebakken banaan met pittige pindasaus, en roti gemaakt. Het was erg lekker maar ook erg veel, dus kregen we een doggybag mee, zo kunnen Mathijs en Lucas onze kookkunsten ook testen.

Stand van de muggenbulten: 0! Mijn klamboe en tropical bush redden me van de muggen!

Tot de volgende blog & veel liefs uit Paramaribo!

  • 22 Februari 2016 - 15:37

    Jacquelin Erren:

    Hoi meisje,
    Leuk on zo jullie avonturen te volgen.
    Leuk geschreven ok
    Nog heel veel plezier daar met zijn allen
    Dikke kus
    Mam

  • 22 Februari 2016 - 15:40

    Anny Van Der Heijden:

    Hallo Jolien. wat leuk om zo een verslag van je te lezen . Veel indrukken denk ik .En wat er allemaal op je af komt, Het is mooi om te zien en lezen dat je dit avontuur aangaat. het is toch niet niks . Zover van huis ..Maar ook een uitdaging denk ik.Ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je stage en natuurlijk ook aan het verblijf in dit mooi land. Het weer zal in elk geval beter zijn dan hier.
    Groetjes Anny

  • 22 Februari 2016 - 15:54

    Lian Van Lin:

    He Jo leuk je verhaal te lezen.
    Zo blijf ik op de hoogte van het wel en wee van mijn lieve nicht.
    Hoop dat je veel schrijft,
    Je kan namelijk op een leuke manier schrijven zodat het lekker makkelijk leest.

    Hier alles zijn gangetje,
    Jelle heeft nog wel wat last van zijn rug maar gaat een stuk beter.
    Gelukkig is de competitie nog niet begonnen voor Jelle
    Tijn heeft afgelopen zaterdag zijn beste wedstrijd tot nu gevoetbald.
    Tijn de tank!!!!!
    Niet voorbij te komen echt leuk om te zien aldus Will die de vlagger was.
    En gewonnen!!!!
    Verder ga ik woensdag met Esther lekker een dagje naar Utrecht, naar de musical de bodyguard.
    Eerst lekker koffie drinken, shoppen, lunchen, en eten.
    En daarna naar de musical.
    Dus ik heb het ook niet slecht toch?
    Groetjes uit een herfstachtig Boxmeer.
    Ff om je op te vrolijken het heeft hier de hele dag non stop geregend.
    Van die vieze miezer regen.
    Dus jij zit goed daar☀️☀️☀️
    Toedeloe
    X Lian

  • 22 Februari 2016 - 16:00

    Merle:

    Jaaaaa, de eerste blog!
    Leuk, ben nu al jaloers op jouw avondtuur.
    Geniet ervan lieve schat!

    Dikke kus!

  • 22 Februari 2016 - 16:18

    Kees-Jan:

    Hallo Jolien,
    Wat heb jij een leuke familie en vrienden! Ik kan me voorstellen wat voor een verrassing het voor je was! Had je daarna nog wel zin om naar Suriname te gaan? Fijn dat je je daar ook al aardig ingeleefd hebt.
    Veel plezier en succes op school!
    Kees-Jan

  • 22 Februari 2016 - 17:00

    Jolien Erren:

    Haha Lian, hier is geen sprake van miezerregen maar van stortregen. Helaas tot nu toe maar een keer het zonnetje gezien. Maar dat komt goed! Voor de rest; Bedankt voor de leuke reacties!

  • 22 Februari 2016 - 17:31

    Betty:

    ha jolien,

    superleuk om je zo te volgen alles is natuurlijk spannend en anders dan hier in nederland.
    maar dat is het leuke van een stage in het buitenland. Jammer van je omaschoenen maarja alles went haha

    ik ga je de komende tijd stalken, je hebt een fijne schrijfstijl leuk ik verheug me al op het volgende verslag!

    groetjes betty

  • 22 Februari 2016 - 18:01

    Tiny Krebbers:

    Hallo Jolien
    Wat een mooi verslag zo kunnen we je goed volgen.
    En wat die schoenen betreft, oma schoenen kunnen ook heel mooi zijn!!!!!
    Heel veel plezier en succes,we horen vast en zeker van je
    Geniet ervan.
    Gr Tiny

  • 22 Februari 2016 - 18:14

    Anita:

    Hoi Jolien.

    Het is leuk om je verhalen te lezen. Je vertelt het zo dat het aangenaam is en ik zie het al voor me jij op oma schoenen en de snuutjes die je erbij trekt. Geniet er maar lekker van en ik kijk al uit naar je volgende Blog.

  • 22 Februari 2016 - 18:17

    Tonnie Wetzel:

    Hey jolien , leuk om wat van je te horen uit dat verre land !!!
    Mooi verhaal wat je geschreven hebt , kijk al uit naar het volgende .
    Ben best jaloers op het mooie weer daar , zoals gewoonlijk regent het hier weer , ik ben dat meer als zat , dus geniet daar maar flink .Gr en tot de volgende keer

  • 22 Februari 2016 - 18:51

    Jolien Erren:

    Op het weer hoeven jullie niet jaloers te zijn hoor! Het regent hier ook al twee dagen de hele tijd, helaas! Maar bedankt voor de leuke reacties!

  • 22 Februari 2016 - 19:02

    Andre:

    Ha moppie,

    Leuk verslag.
    Geniet ervan daar in dat lekker warme Suriname.

    Gr.
    Pap

  • 22 Februari 2016 - 19:50

    Thea:

    Heey jolien erg leuk om je eerste blog te lezen en mooi n beetje kunnen volgen wat je allemaal meemaakt daar. Enne.....als je thuis bent ga je voor ons allemaal surinaams koken???? Of miss wat nieuws voor bij het rimpelt. Kun je ook fotos in je blog zetten? Ben nl erg benieuwd naar je schoenen haha

  • 22 Februari 2016 - 20:38

    Irma:

    He Jo,
    Leuk om je verslag te lezen!

  • 23 Februari 2016 - 02:38

    Jolien Erren:

    Leuke reacties! En Irma, die van jou kan ik wel in mijn inbox van de mail lezen!

  • 23 Februari 2016 - 11:13

    Remco Van Ginkel:

    Heey Jolien,

    Ja, hadden wij als familie en vrienden je toch maar goed verrast vorige week zaterdag! De voorpret was ook wel erg leuk, want na het gezellige etentje, maar gewoon echt afscheid nemen. Het zou dan de laatste keer zijn dat we zouden zien voor begin juni (dus niet XD)!
    Je reactie was geweldig en leuk om te zien dat je het zo tof vond!

    Een mooi avontuur ben je nu aan begonnen! Het eerste verslag als al een top verhaal, dus dan moet de rest helemaal goed gaan komen. En als ik dan die foto's zie dan word ik al helemaal jaloers: strand, warm weer en vakantie! Wel jammer dat het regent, want ja dat doet het hier in Nederland helaas ook!
    Ik hoorde dat je maar 2 dagen per week stage moet lopen, dus dat is de omgekeerde wereld: 5 dagen weekend en 2 dagen school.

    Hier gaat ook alles zijn gangetje: gewoon iedere dag naar school en leren! Maar we zullen maar niet klagen! ;)

    Geniet ervan en ik verheug me al op je volgende verhaal!

    Groetjes,
    Remco

  • 23 Februari 2016 - 13:46

    Jolien Erren:

    Hee Remco! Ja dat was echt een top avond! Super super leuk en je hebt het goed geheim kunnen houden hoor! ;) Dankjewel, helaas nu voor de derde dag regen dus ik hoop dat het zonnetje zich ook snel weer laat zien. Het is inderdaad wel de omgekeerde wereld ja! Dankjewel en tot apps!

  • 23 Februari 2016 - 21:08

    Thea Erren:

    Ha Jolien,
    Klinkt goed daar in Suriname! Heel veel succes en geniet ervan!! Groetjes Van Henk en Thea uut Offere!!

  • 24 Februari 2016 - 13:55

    Elly:

    Super leuk om te lezen Jolien! Wat een leuk avontuur waar jij in zit! Ben weer benieuwd naar je volgende verhalen....en naar die oma's schoenen hihi! Lfs en een dikke kus uit Afferden

  • 24 Februari 2016 - 17:49

    Jolien Erren:

    Dankjewel Henk en Thea! Ik geniet ook. Jaaa is ook zo. Heb de foto's naar je gestuurd El! Lfs terug

  • 24 Februari 2016 - 21:19

    Narda.:

    Hoi Jolien fijn om te horen van mam en te lezen , dat je het daar na een paar dagen al goed naar de zin hebt. Geniet van allennieuwe dingen en van het mooie daar. Veel succes met de stage groetjes ut offere Joos en Narda.

  • 25 Februari 2016 - 14:52

    Jolien Erren:

    Ha Narda! Ja ik zit hier nu toch al meer dan een weekje. We genieten zeker, groetjes terug !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 737
Totaal aantal bezoekers 9135

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 05 Juni 2016

Suriname 2016

Landen bezocht: