Genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Erren - WaarBenJij.nu Genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Erren - WaarBenJij.nu

Genieten

Door: Jolien Erren

Blijf op de hoogte en volg Jolien

12 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Het is al weer even geleden dat ik iets van me heb laten horen en ik zal meteen beginnen waarmee ik mijn vorige blog ben geëindigd. De stand van de muggenbulten is helaas niet meer 0! Ondertussen ben ik regelmatig slachtoffer geworden van deze beesten, maar tot noch toe geen zika.

In de afgelopen weken hebben we zeker niet stil gezeten. Er werd dan ook vaak vreemd opgekeken als wij op ’t midden van de dag, in 32 graden, op onze fiets voorbij kwamen. We hebben een abonnement bij 4-R Gym afgesloten, we moeten namelijk wel iets doen om al die bami, roti, rijst en pasta eraf te krijgen. We eten hier vaak hetzelfde dus we hebben regelmatig heimwee naar aardappels, vlees en groenten als avondeten.

We gaan ook regelmatig zwemmen bij ‘de Vos’. Gek genoeg hebben we dit zwembad vaak voor ons alleen, je zou toch zeggen dat er meer mensen behoefte hebben aan verfrissing hier. In mijn eerste week stage vervielen deze dagen meteen door een nationale feestdag en een terugkomdag bij het instituut. Daar hadden we een bijeenkomst met intervisie en mét eten, want dat is hier wel een vereiste volgens de begeleiders. Helaas hebben we na de bijeenkomst wel 2,5 uur moeten wachten op een taxi, dus dat was wel een beetje saai in de brandende zon. Uiteindelijk hadden we eindelijk een taxi bereikt, maar ook deze kwam te laat, dus hebben we toen maar een voorbij rijdende 1660 taxi gepakt. Alleen vond die eerste taxi dit niet zo heel erg leuk en hij kwam naar ons appartement om toch zijn geld te krijgen, maar wij waren al lang blij dat we thuis waren.

In het weekend gaan we vaak stappen met ‘onze Belgen’. We gaan dan van tevoren bij iemand thuis zitten en vervolgens bijvoorbeeld naar Zsa Zsa Zu. Ik blijf me verwonderen over hoe de dans- en kledingstijlen van de vrouwen hier zijn, je kijkt je ogen uit. Zondag is bij ons de dag van de markt. We gaan naar de markt op de Kwattaweg, het is een grote hal met allemaal kraampjes en heel veel groenten en fruit. Anouk en ik zijn ’s maandags naar de stad gegaan om daar een filmpje op te nemen voor mama’s 50e verjaardag. We brachten een bezoekje aan zus&zo, de Palmentuin en de Waterkant.

Maandag hadden we een vrije dag en toen zijn we naar White Beach geweest. Dit vonden we erg mooi, omdat we hier natuurlijk ook niet echt strand zien. We hadden bij White Beach echt een vakantiegevoel. Ook had ik deze week mijn eerste dagen stage, ik heb veel verschillen gezien in vergelijking met Nederland en ben ook meteen in het diepe gegooid. Daarna hebben we ’s avonds 8 dagen Bonaire geboekt, hier gaan we in het begin van de paasvakantie naartoe!!

Zaterdag 5 maart ben ik om 06:00 uur opgestaan en heb ik met Mama geskyped en haar het filmpje laten zien. Op dat moment had ik wel een beetje heimwee naar Afferden, want dit was de grote dag van Halfvasten, wat ik helaas heb moeten missen! Maar ik had wel wat leuks in het vooruitzicht, wij gingen namelijk naar Bigi Pan toe. We hebben vanaf ons appartement ongeveer 4 uur moeten rijden naar Nickérie. Daarna hadden we nog een boottocht van een uurtje, waarin veel moois uit de natuur te zien was. Onze huisjes ‘dreven’ als het ware op het water, een prachtig gezicht! We mochten onze spullen opbergen en daarna gingen we weer verder in het bootje. We konden mooie kleurrijke vogels en flamingo’s spotten, daarna gingen we vissen. Het water is daar ongeveer een halve meter diep, je zakte een flink stuk weg in de modder, het water was erg vies en het voelde ook echt super vies aan. Máár nu kan ik in ieder geval zeggen dat ik toch een beetje stoer ben en dat ik het wel gedaan heb, maar het was wel vies. Helaas hebben we met het net (vol grote gaten) maar één visje gevangen. Toen we weer terug kwamen bij de huisjes konden we nog even chillen op de hangmatten en aten we heerlijke saoto soep! Toen het donker was gingen we in de bootjes op zoek naar slangen en kaaimannen, ‘helaas’ hebben we alleen de slangen gezien. ’s Avonds gingen we nog lekker aan de BOCO (en nee dit is geen typefout, BOCO is borgoe-cola. Borgoe is hier helemaal hot, het is Surinaamse rum). De volgende ochtend hadden we nog een lekker ontbijtje, gingen we naar een modderbad en kajakken, toen was het helaas tijd om naar huis te gaan. Conclusie: Bigi Pan was erg geslaagd!

En toen was het 8 maart en was ik jarig, 20 jaar geworden. ’s Nachts hebben Anouk en ik hier nog even op geproost, helaas wéér een fles wijn die niet lekker was, maar het idee was leuk. De volgende ochtend was ik weer vroeg wakker, ik heb bij The Mall nog taart gehaald, want ’s middags zouden de anderen hier gezellig naartoe komen. Ik vond het wel een beetje saai in het begin, gelukkig heb ik wel nog even met pap, mam, Anouk, Will, Lian, Merle en Denise geskyped! ’s Middags heb ik van de andere studenten de Surinaamse monopoly gekregen en we gingen ook nog uit eten bij JAWA, een Indonesisch tentje. Uiteindelijk heb ik door de lieve studenten en alle berichtjes toch nog een jarig gevoel gehad.

Woensdag moest ik naar de vreemdelingendienst toe, waar ik 2,5 uur heb moeten wachten. Gelukkig heb ik daar nog 2 andere Belgische stagiaires, Thomas en Josfien, ontmoet en zo had ik toch nog wat te kletsen om de tijd te verdoen. ’s Avonds zijn we met de Nederlanders en de Belgen gaan eten bij de Waag, omdat het de laatste avond voor Kelly was. Én hier hadden ze dan toch eindelijk lekkere wijn, dus dat was weer even fijn! Gisteren zijn we naar zus & zo geweest, hier kwamen we ongeveer de halve cast van ‘een tuintje in mijn hart’ tegen. Vervolgens gingen we naar een karaoke-bar, maar dit was niet zo leuk. Toen zijn we verder gegaan naar Club Tequila, dit was wel erg gezellig. En vervolgens stonden we daar te dansen tussen Juvat Westendorp, Pip Pellens, Leo Alkemade en Fockeline Ouwerkerk. Natuurlijk hebben we ook even wat foto’s gemaakt en ik heb even een praatje gemaakt met hen, wánt wij willen natuurlijk wel figureren in deze film en zo moeten we ook onze connecties hebben. Het was een geslaagd avondje en dat merken we vandaag (nee, grapje hoor).

Vanavond nog lekker bbq’en met de andere studenten, mijn Surinaamse monopoly testen en wat drankjes nuttigen. Het is toch weer een heel verhaal geworden, maar het was toch weer even geleden dat ik de vorige blog geplaatst had.

Tot de volgende blog en heel veel liefs!

  • 12 Maart 2016 - 22:29

    Remco Van Ginkel:

    GENIETEN, dat doe je zeker wel zo te lezen. En als je dan ook nog de foto's erbij ziet, dan wordt dat alleen nog maar bevestigd!

    Ik kan me voorstellen dat het soms ook wel moeilijk is, vooral als je dan een aantal leuke dingen in Afferden moet missen, zoals halfvasten en je moeder die Sarah wordt! Fijn om te lezen dat je ook daar toch nog een leuke verjaardag hebt gehad!

    Erg leuk om je verhaal te lezen en je maakt me iedere keer weer jaloers! Zo kunnen we toch een beetje meegenieten met het mooie leven dat jij daar in Paramaribo mag leiden.

    Geniet ervan en ik kan niet wachten tot je volgende verhaal!

    Groeten,
    Remco

  • 13 Maart 2016 - 01:48

    Jacqueline Erren:

    Ha Jolien
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Dit wordt een ervaring die je nooit meer vergeet.
    Het is ook erg fijn om zo van je te horen en vooral dat je zo geniet
    Ben benieuwd hoe t daar is.

  • 13 Maart 2016 - 13:46

    Ruth Clevers:

    Hallo Jolien,

    He eindelijk een verslag van jou gelezen. Wat leuk zeg. Is duidelijk dat je er een leuke tijd meemaakt, en dat moet ook. Geniet van je stage maar vooral van wat er allemaal om je heen gebeurd. Het is een unieke ervaring. Enjoy time and life!
    Veel plezier,
    Groetjes uit Afferden!
    Ruth

  • 13 Maart 2016 - 15:09

    Annie Rutten:

    Hi Jolien

    Nou zo te lezen heb je al veel gedaan daar in t verre Paramaribo.
    Wel leuk om dit allemaal te lezen.
    En je geniet tussen de bedrijven door ook nog van alles wat het land te bieden heeft.
    Geniet er nog van en ......tot horens...

    Groetjes Annie

  • 13 Maart 2016 - 20:15

    Rene:

    Hoi Jolien,

    Hoe gaat het met de stage? Kun je al iets meer over het de inwoners vertellen?

    groet,

    René

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 12 Jan. 2016
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 9116

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 05 Juni 2016

Suriname 2016

Landen bezocht: